Toespraak ter gelegenheid van het slaan van de eerste paal van het woningcomplex voor jong volwassenen met een verstandelijke handicap

Tineke van Nimwegen

Geachte toekomstige bewoners van het Wooninitiatief, geachte andere aanwezigen,

Eerst wil ik jullie, toekomstige bewoners, vragen om te gaan staan, zodat wij jullie kunnen zien en volop kunnen klappen voor het gezamenlijke werk in het slaan van de eerste paal. Met drie forse klappen ging die erin en vormt deze een stevige basis voor jullie toekomstige huis.
Ook klappen wij voor jullie zelf en de feestelijke dag van vandaag, een hoogtepunt niet?
Ik wens jullie van harte welkom als toekomstig bewoner van Midden-Delfland en natuurlijk geldt deze wens voor de mensen die er al wonen en voor de mensen die hier vanuit de omgeving komen wonen. Welkom in onze mooie groene gemeente met zijn mooie dorpen en buurtschappen.

Geachte aanwezigen,

Het is feest in het gebied van Akkerleven
Feest omdat een heel lang gekoesterde wens in vervulling gaat
Een wens en een droom van jonge mensen en hun ouders
Een wens en een droom voor een eigen plek in een eigen omgeving
Met zorg dicht in de buurt
Het proces heeft langer geduurd dan indertijd verwacht
Veel beren waren er op de weg

Barrières zijn overwonnen en zojuist sloegen we die ene eerste paal, werkelijk een mijlpaal voor velen om ons heen. De eerste paal, de basis voor het huis. Ik vernam dat jullie als toekomstig bewoners al aan het nadenken zijn over de inrichting. Lisette: vertel ons eens welke kleur jouw nieuwe bank wordt? Lisette: een rode bank (met rode konen op haar wangen). Ronald: welke kleur wordt die van jou? Ronald: ik weet het nog niet, eerst dacht ik grijs, maar…
Heerlijk doordenken over jullie inrichting en dan natuurlijk met je familie gaan aanschaffen. Wat een feest, niet?

Ik complimenteer alle bewoners, hun ouders en verzorgers voor hun geduld en uithoudingsvermogen
Ik complimenteer de ouders wiens kind hier uiteindelijk niet komt wonen. Zij staan hier ook en werkten mee aan de realisatie. Waarom: omdat het belangrijk is voor de doelgroep. Grote Klasse, niet?

Ik complimenteer Wonen Midden Delfland voor hun inzet en doortastendheid. Het is goed om hier vandaag ook de vorige directeuren te zien. Het wooninitiatief stond 3 keer in onze gezamenlijke prestatieafspraken en komt nu in bereik.
Ik bedank ook het bestuur van het Wooninitiatief en de direct betrokken partijen.
Natuurlijk mag ik de mannen en vrouwen ambtenaren van onze gemeente niet vergeten. In verschillende generaties werkten zij aan de planvoorbereiding en zijn trots op de dag van vandaag. Dank allen.

Tot slot vraag ik u allen om een heel groot applaus
Voor vele inwoners van het dorp Schipluiden. Als geen ander hielden zij het wooninitiatief op onze lokale agenda, vanuit betrokkenheid en zorg voor de toekomstig bewoners. Hulde.

Waar een klein dorp groot in kan zijn: in betrokkenheid bij mensen!

Dank voor uw aandacht

Tineke van Nimwegen-van Wieringen
Wethouder gemeente Midden-Delfland

14 september 2011

This entry was posted in In de media, Nieuws. Bookmark the permalink.